Wie interesse heeft in de juiste huidverzorging is waarschijnlijk al bekend met het begrip ‘collageen’. Maar wat vele mensen nog niet weten is wat deze stof precies met je huid doet en hoe je dit extra kan toedienen via bijvoorbeeld een crème, drankjes of supplementen. In dit artikel krijg je hier meer informatie over.

Collageen zorgt voor stevigheid

 

Collageen is een belangrijk eiwit in je lichaam en zorgt voor stevigheid in het gehele lichaam. De naam collageen komt van het Griekse woord ‘Kolla’ dat samenbinden of lijm betekent. Collageen zorgt ervoor dat organen en weefsel op hun plek in het lichaam blijven zitten. Ook zorgt collageen ervoor dat pezen, botten, haren, de huid en nagels gezond blijven. Een ander belangrijk eiwit in het bindweefsel is elastine en deze is tevens verantwoordelijk voor de elastische huid.

Maar let op!

Wist jij dat suikers, sigaretten en de zon collagene kapot maken. Hierdoor krijg je sneller rimpels. Dit komt doordat de suikers als het ware vast komen te zitten om het collageen (en elastine) in de huid, waardoor de huid verhard wordt en beschadigd raakt. De naam voor dit proces heet glycatie.

Naast de suikers zorgt tevens roken voor het verlies van de elastine- en collageenvezels. Dat is een van de redenen waarom rokers sneller diepere rimpels krijgen. Echter heeft de huid het meest te verduren door blootstelling aan de zon. Dit zorgt ervoor dat je huid het snelst verouderd wordt. Hoe meer het collageen en elastine beschadigd raakt en/of wordt afgebroken, hoe meer het bindweefsel in stevigheid en flexibiliteit afneemt. Het gevolg: rimpels, plooien en verzakking van de huid.

In welke voeding zit collageen?

 

Het is dus voor je hele lichaam belangrijk om je collageen niveau hoog te houden. Collageen kan je het gemakkelijkst eten. Denk hierbij aan een dieet met goede proteïnen en oliën, vezels, vetzuren, fruit en groenten. Witvlees, quinoa, zalm, bonen, linzen, noten, bladgroenten, bessen en citrusfruit zijn collageen-bommetjes. 

Waar is collageen goed voor?